fredag den 3. december 2010

Risotto, livret #1!

Puha, der har været travlt de sidste par dage. Jeg har endelig fået lidt arbejde ved siden af mine studier - hvilket var tiltrængt, så har haft travlt med det. Og så har jeg faret land og rige rundt for at gøre klar til i morgen, jeg skal nemlig til bryllup! Jeg glæder mig så meget til at se et af mine alleryndlingspar blive gift!

I går aftes lavede jeg min (og vist også kærestens) livret; Risotto! Nu er der meget ballade om hvordan en helt ægte risotto er lavet, men jeg har spurgt et hav af kokke og har fået forskellige svar hver eneste gang, men fællesnævnerne er altid: ægte risotto ris (her er så også debat om hvilket sort der er den helt ægte, jøsses!), hvidvin og ost. Og osten er jo også til debat! Bruger man parmesan eller marscarpone eller noget helt tredje? Oprindeligt brugte man jo faktisk en parmesan lavet af fåreost, men nu bruges der flere forskellige. Gordon Ramsay bruger begge dele, men jeg har valgt at følge hans grundopskrift med marscarpone. Marscarponen er magi for mig! Altså retten bliver bare så lækker og cremet når man dumper sådan en lille skefuld af det, derned i. Men altså i min risotto bliver der brugt følgende:
Risottoris (bruger helst dem i den blå pakke fra Brugsen)
Kylling
Hønsebouillon
Porrer/forårsløg
Rød peber
Løg
Chili
Hvidløg
Citron
Marscarpone
Salt og peber
Og vores risotto endte med at se således ud den anden aften, med hjemmelade brucetta med ost og basilikum og salat:

I aften har vi fået en omgang texansk chili i en tacoskal, hjemmelade brucetta - denne gang med tomat, ost og lidt basilikum og så coleslaw! Det blev super godt. Jeg fik mega meget lyst til at få "chili" efter at have set MasterChef i dag - endnu et madprogram jeg er kommet til at elske. Og Gordon Ramsay er jo bare for great! Elsker ham!

I dag har jeg også fået lavet en værtsgave, jeg skal give på søndag til kærestens bedsteforældre. Vi skal derud til julehygge og de elsker simpelthen hjemmelavede ting, sidst jeg havde boller og kage med derud blev de simpelthen så glade - og det gør virkelig også mig glad. Så jeg har pakke nogle af mine Julekys ind. Jeg håber de bliver glad for dem!

Og her til sidst synes jeg lige, I skal se hvad jeg fik i kalendergave af kæresten den første december. Han har lavet en julekalender til mig, så hver morgen jeg står op, så skal jeg på skattejagt efter en gave. I morges fik jeg røde fyrfadslys - de var SÅ fine og jeg manglede det total meget! Og i går fik jeg sukkerstokke! Uhm total yndlings juleslik! Og i onsdags fik jeg den mest nuttede lille pingvin! Den var bare SÅ sød! 

Rigtig glædelig 3. december til jer derude! Håber I får en god weekend!

2 kommentarer:

  1. mums risotto. Den eneste ulempe er at det tager så fandens lang tid at lave.

    SvarSlet
  2. Mums, hvor ser det bare vildt godt ud:)
    kærligst ida

    SvarSlet