tirsdag den 23. november 2010

Det var en mandag aften..

I går aftes var jeg på det omtalte madkursus. Det var anden sidste gang, desværre. Det er superhyggeligt at være der, også selvom jeg ikke lærer helt så meget som jeg havde forventet. Vi er rigtig mange på holdet, 20 for at være helt præcis og der er kun 4 køkkener til rådighed, hvilket betyder vi er 5 på hvert hold. Vi laver 2 retter ad gangen; forret + hovedret, eller hovedret + dessert. Så eftersom vi er 5 om at lave 2 retter, er det ikke altid man ser hvordan det hele udføres. Men vi har jo opskrifterne og så må vi jo prøve os lidt frem derhjemme. Én ting har jeg dog lært: at smage på tingene! Også de ting, som man ellers ikke lige går hen og smager på. For eksempel har jeg haft fornøjelsen at få sprøjtet bagespray i munden for at få pointeret at det udelukkende er til at sprøjte i diverse forme og IKKE til andet! Føj for den lede! Og i går fik jeg også æren at smage vores lage til, til de syltede agurker og peberfrugter. Jeg må indrømme, det slet ikke var så slemt, som jeg havde forventet - eddike lugter jo ikke ligefrem himmelsk, men jeg fik en bedre forståelse for at det der med at komme sukker i, er en smagssag - og jo tak, der skal en del sukker i!

Men i går stod menuen på gulerod/mangosuppe med hjemmelavede brødcroutoner og flødeskum (jeg foretrækker nu creme fraice i supper).

Og så fik vi lammeculotte med kartoffelkage, orly-indbagte og friturestegte bønner og broccoli, sauce choron og syltede agurker og peberfrugter. Jeg må indrømme, at de friturestegte grønsager overhovedet ikke var min kop te, altså det var bare for meget, men flot så det ud! Og de syltede agurker og peberfrugter var virkelig gode. Dem skal jeg klart prøve at lave herhjemme - og det samme med suppen! En rigtig god vintersuppe! (Og på billederne ses hvor vigtigt der er at tørre kanterne - men det havde mine medkursister ikke vægtet så sulans højt!).

Suppe (4-5 portioner): 
600 gram skrællede/skrabede gulerødder
1 moden mango
1 løg
Kyllinge/grønsags Fond
Fløde
Toastbrød
Cayennepeber
Salt
Timian
Olie til stegning
Fløde
Flødeskum af 1½ dl piskefløde eller creme fraice

Løgene pilles, skæres i tern og sauteres til de er glasklare i en gryde. Gulerødderne skæres i mindre stykker og dækkes - sammen med løgene - i vand og tilsættes fond efter etiketten, og koges møre. Herefter tilsættes mangoen, som er skåret i tern, og det hele blendes glat. HELT glat, gerne i en blender. Det er svært med en stavblender at få den helt glat. 
Efter den er blendet, koges suppen op, der tilsættes fløde, cayennepeber og salt efter smag. Husk at cayennepeber først rigtig kan smages ved eftersmagen.

Croutonerne laves ved at skære toastbrødet i små tern og ristes på panden med rigeligt olie og lidt timian. Kommes på fedtsugende papir og krydres med salt og en smule cayennepeber.

Suppen serveres med god klat flødeskum eller creme fraice og croutoner på toppen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar