tirsdag den 23. november 2010

Luciaboller

Jeg elsker at bage og især boller! I dag prøvede jeg så at bage de lækre, svenske Luciaboller, så jeg kan være klar til den 13. december. Opskriften er fundet i min farmors gamle kogebog, dog har jeg ikke fulgt formen, det regner jeg dog stærkt med at gøre næste gang. I dag var det kun smagen, det drejede sig om - og så lidt en test på hvor meget gurkemeje egentlig farver!

Luciaboller:
50 gram gær
1 tsk salt
1 tsk gurkemeje
1½ del sukker
200 gram saltet smør
6 dl minimælk
900-1000 gram hvedemel
Rosiner
1 æg til pensling (eller kaffe om man vil).

Smøret smeltes i en gryde ved svag varme, og herefter tilsættes mælken.
Gæren smulres ned i skål, og gurkemeje, salt og sukker tilsætter, og når mælk og smør er kølet ned til fingervarme, hældes det i skålen, og det hele røres sammen.
Melet tilsættes lidt ad gangen til dejen er glat og smidig - hellere for lidt en for meget!

Dejen kan, som jeg har gjort i dag, trilles ud i boller (Cirka 30 stk.) herefter og sættes til hævning i godt 40 minutter. Eller man kan forme dem, som det er meningen. Dette gøres ved at trille 50 små pølser af dejen og forme dem som små S'er. Herefter lægges de ovenpå hinanden 2 og 2, så de nærmest danner et kryds.

Efter de har hævet pensles de med æg og pyntes med rosiner (hvis man er til den slags).
De bages ved godt 200 grader (varmluft), i cirka 15 minutter til de er gyldenbrune.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar